پیامک

اعلام رتبه‌های کنکور 1403 و شروع انتخاب رشته از هفته اول شهریور

اعلام رتبه‌های کنکور 1403 و شروع انتخاب رشته از هفته اول شهریور

اعلام رتبه‌های کنکور 1403 و شروع انتخاب رشته از هفته اول شهریور

در روزهای آینده، نتایج و کارنامه اصلی ملاک عمل برای انتخاب رشته کنکور شامل رتبه کل و رتبه در سهمیه توسط سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر می‌شود و داوطلبان کنکور به انتهای رقابت برای ورود به دانشگاه‌ها می‌رسند. جواب قبولی در رشته‌ها هم هفته اول مهرماه منتشر خواهد شد و دانشجویان جدیدالورود با 15 روز تاخیر، ترم اول خود را شروع می‌کنند.

 اهمیت انتخاب رشته صحیح و اصولی از اهمیت نمرات کسب شده یا همان تراز امتحانات نهایی و کنکور کمتر نیست و شاید بیشتر هم باشد.  بسیاری از داوطلبان در سال‌های قبل به علت بی توجهی به قوانین و نکات مهم در انتخاب رشته به رشته‌ای که با نمرات آن‌ها منطبق بود نرسیده و یا در برخی از موارد با رتبه های بسیار خوب، مردود شدند و برای رفتن به دانشگاه، یک سال دیگر پشت کنکور ماندند.

اما منظور از انتخاب رشته صحیح و اصولی چیست؟

آیا فقط صرف قبول شدن مهم است؟

در آینده با مدرک تحصیلی جذب بازار کار می‌شوم یا بیکار خواهم ماند؟

انتخاب رشته صحیح و اصولی

منظور از انتخاب رشته خوب قبول شدن هر دانش آموزی در رشته‌ای که به آن علاقه داشته با نگرش درست از آینده شغلی و تحصیلی و استعداد خود و با رتبه‌ای که کسب  کرده است، در بهترین دانشگاه از نظر رتبه بندی دانشگاه‌ها، هزینه و آینده شغلی قبول شود، است.  

واضح است که این امر برای همه میسر نخواهد بود ولی می‌توان در مراحل بعدی تحصیل به آن رسید. به طور مثال در برخی دانشگاه‌ها قانون 2 رشته ای وجود دارد. به طور مثال احمد در دانشگاه امیرکبیر رشته هوافضا قبول شده ولی علاقه اصلی او رشته مکانیک است. با رعایت ضوابط و قوانین آموزش این دانشگاه میتواند که رشته خود را تغییر داده و یا حتی در 2 رشته مکانیک و هوافضا به صورت همزمان تحصیل کند (رشته مهندسی هوافضا در گذشته یکی از گرایش‌های مهندسی مکانیک بوده و اکنون نیز واحد مشترک زیادی دارند. مثلا دروس پایه و بسیاری از دروس اصلی مشترکند و دانشجو با پاس کردن آن برای 2 رشته واحد پاس کرده است.) یا اگر نتوانست به هر دلیلی در رشته مکانیک پذیرفته شود، در کارشناسی ارشد در گروه مکانیک شرکت کرده و وارد رشته مهندسی مکانیک شود. به طور خلاصه انتخاب رشته درست، قبول شدن داوطلب در بهترین رشته و دانشگاهی است که با آینده پژوهی و در نظر گرفتن استعدادهایش آن را برگزیده است.

خودم به همراه خانواده، انتخاب رشته می‌کنم

با رعایت برخی از نکات در رتبه‌های خوب و شناخت روحیه، علایق و استعدادهای واقعی می‌توانید با اطلاعات سال‌های گذشته به همراه پدر، مادر، برادر، خواهر و یا هر دوست یا آشنایی که بتواند مشورت‌عاقلانه و علمی به دور از هر حسادتی به شما بدهد مشورت کنید. در رتبه‌های لب مرز و در صورت نداشتن آگاهی از بازار کار، ادامه تحصیل، مهاجرت و …. حتما همه، حتی رتبه‌های بسیار خوب هم بهتر است با یکی از بهترین مشاوران و متخصصان  انتخاب رشته کنکور مشورت کنید.

اعلام رتبه‌های کنکور 1403 و شروع انتخاب رشته از هفته اول شهریور

در سال‌های گذشته موارد بسیاری وجود داشت که رتبه‌های بسیار خوب کنکور بدون تحقیق و دانش دست به انتخاب رشته زده، در دانشگاه قبول نشده و یا این که بعد از گذشت چند ترم از رشته خود انصراف داده و مجدد در کنکور دیگری شرکت کرده و این یعنی بهای چند ساله از عمر و جوانی!

به طور مثال در سال‌های قبل یکی از رتبه ‌های تک رقمی رشته ریاضی در سال آخر رشته مهندسی برق شریف، انصراف داد و بار دیگر در کنکور تجربی شرکت کرد. این دانش آموز اگر در انتخاب رشته با مشاور انتخاب رشته آگاه به تمام رشته‌ها و دانشگاه‌ها، بازار کار و مهاجرت و آشنا با تست‌های روانشناسی مشورت می‌کرد با همان کنکور به علاقه خود، درآمد، مهاجرت و یا هر هدف دیگری که داشت می‌رسید.

اگر این دانشجو در همان سال اول که در رشته مهندسی برق دانشگاه شریف پذیرفته شده بود، از علاقه واقعی خود آگاه می‌شد، قطعا رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران را انتخاب می‌کرد و 4 سال از عمر خود را تلف نمی‌کرد و یا صبر میکرد بعد از گرفتن مدرک لیسانس مهندسی برق وارد این رشته از کارشناسی ارشد و یا شرکت مجدد در کنکور سراسری می‌شد.

دانش آموزی که در رشته ریاضی رتبه تک رقمی شده و بعد از 4 سال به فکر تغییر رشته افتاده، قطعا از ضریب هوشی کمی برخوردار نبوده و انسانی پر تلاش بوده! اما این فرد به دلیل عدم آشنایی با روحیات خود، استعدادها و فقط با توجه به این که رتبه‌های تک رقمی رشته ریاضی باید برق شریف بخوانند، وارد این رشته شده است. با کمی صحبت و برگزاری تست هالند و امثالهم توسط مشاور مسلط بر علوم مختلف و رشته‌های دانشگاهی باید به رشته بیوتکنولوژی هدایت می‌شده است.

 رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در ایران فقط در دانشگاه تهران برگزار می‌شود و از بین داوطلبان و رتبه‌های برتر رشته ریاضی و تجربی و حدال آوران المپیاد دانشجو جذب می‌کند .

بیو تکنولوژی از علوم فرا رشته ای است که دانش‌های مختلف مهندسی و علوم پایه را برای تربیت متخصصانی نوآور و خلاق برای بهبود سبک زندگی انسان پرورش می‌دهد.

در رشته بیوتکنولوژی از علوم ریاضیات، فیزیک، شیمی، مهندسی کامپیوتر تا مکانیک سیالات، علم مواد و دروس شیمی آلی، زیست شناسی انسانی، میکروبی، جانوری ، ویروس شناسی و ژنتیک و …. به دانشجویان آموزش میدهند تا بتوانند در رسته های مختلفی مانند پرورش گیاهان، حیوانات اصلاخ ژنتیکی شده، شبیه سازی موجودات زنده، ساخت داروهای نو ترکیب با آسیب کم و اثر زیاد، تحقیق بر روی ریشه کنی بیماری‌های صعب العلاج، ساخت واکسن برای بیماری هایی مانند کرونا، ایدز و …. آماده شوند.

صنعت بیوتکنولوژی به یکی از علوم و صنایع استراتژیک در همه کشورها تبدیل شده و از گردش مالی بسیار بالایی در سطح ایران و جهان برخوردار است. فارغ التحصیلان این رشته باید دانشمندانی مهندس و مسلط به انواع علوم باشند تا باری از دوش بشریت بردارند.

انتخاب بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور از لیست مشاوران انتخاب رشته

در حال حاضر شاهد تبلیغات فراوانی در اینستاگرام و … و حتی تماس با منزل دانش‌آموزان از موسسات و مشاوران مختلفی هستیم، که با دادن تضمین قبولی و ….. اقدام به جذب دانش آموز برای انتخاب رشته می‌کنند! به نظر شما چگونه می‌توان در این بازار رنگارنگ بهترین مشاور را انتخاب کرد؟ در تبلیغات انتخاب رشته از دانشجوی سال دوم تا مشاوران با سابقه همگی خود را بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور می‌نامند اما در واقعیت اتفاق دیگری می‌افتد. لیست بهترین مشاوران کنکور ایران و تهران را در ادامه می‌بینید:

 توصیه ای که به دانش آموزان عزیز دارم این است که، اگر مشاور تحصیلی و یا دبیرستان خود را قبول دارند از لحاظ سواد و علم و دلسوزی، بهترین مشاور انتخاب رشته این عزیزان هستند که درک صحیحی از وضعیت دانش آموز در طول یک یا چند سال آشنایی با او و خانواده ایشان پیدا کرده اند. اما اگر این موارد برقرار نبود و خواستند که مشاور انتخاب رشته دیگری داشته باشند، به چند نکته توجه نمایند:

روزهای اختصاص یافته از سازمان سنجش برای انتخاب رشته و وارد کردن در سایت نهایت به 7 روز خواهد رسید. به طور مثال آقای مشاور با تبلیغات فراوان در فضای مجازی، سایت‌ها، اینستاگرام  و…. تعداد 2000 داوطلب را برای انتخاب رشته در 7 روز جذب کرده است. در مراحل اولیه ثبت نام به دانش‌آموز گفته میشود که آقای مشاور شخصا کار شما را انجام می‌دهد، بعد از مدتی کار به صورت تیم ورک تعریف شده و آقای مشاور تایید نهایی را انجام میدهد. در روز سوم انتخاب رشته، تمام شماره‌ها بلاک و هیچ اثری از مشاور باقی نمی‌ماند. این داستان کاملا واقعی بود و شاید امسال برای شما هم اتفاق بیفتد.

داوطلب گرامی، انتخاب رشته کالا یا کتاب نیست که هر چه تیراژ بالاتر برود، هزینه کاهش یابد. شما باید به مشاوری اعتماد کنید که تعداد محدودی دانش آموز را پذیرش و برای آن‌ها زمان بگذارد. صرف برند بودن دلیل انتخاب مشاور نیست.

اعلام رتبه‌های کنکور 1403 و شروع انتخاب رشته از هفته اول شهریور

انتخاب رشته دارای قوانین مختلفی است که هر ساله در جزئیات آن تغییراتی اعمال می‌شود. مثلا در گذشته در دانشگاه آزاد اگر در انتخاب اول با تراز 7000 در رشته گیاه پزشکی قبول می‌شدید و این رشته را در اولویت دوم وارد می‌کردید باید تراز 8000 داشتید که قبول شوید. این قانون مدت‌ها است که از بین رفته ولی برخی هنوز به داوطلبان اطلاعات اشتباه می‌دهند.

آشنایی کامل با قوانین کشوری و مجلس در مورد انتخاب رشته، به طور مثال در سال‌های گذشته دانش‌آموزی که در رشته روزانه دانشگاه سراسری قبول می‌شد، 2 سال حق شرکت در کنکور را نداشت ولی از سال گذشته این قانون برداشته شده است.

انتخاب رشته بر اساس ظرفیت‌های جدید، سهمیه‌های امسال و قوانین همین امسال باشد .متاسفانه برخی از داوطلبان با مراجعه به سایت هایی نظیر کانون قلم‌چی، گزینه 2، MRWINS ، هیوا و امثالهم با دیدن رتبه و تراز قبولی سال‌های قبل انتخاب رشته می‌کنند. چند ایراد به این سیستم انتخاب رشته وارد است: اولین مورد این است که این سایت‌ها با توجه به جامعه آماری قبولی خود در سالهای قبل اطلاعات را منتشر می‌کنند. فرض کنید دانش آموزی رتبه 100 کنکور شده و آخرین رتبه قبولی برق شریف است، این دانش آموز در هیچ موسسه، آزمون و کلاسی شرکت نکرده است و اطلاعات او در هیچ جا موجود نیست. بنابراین اغلب فکر می‌کنند که آخرین رتبه قبولی این رشته محل 2 رقمی است و اصلا فکر انتخاب این رشته از مخیله آنها نمیگذرد.
ایراد دوم افزایش و کاهش ظرفیت رشته محل‌ها است. به طور مثال رشته پزشکی علوم پزشکی تهران تا سال قبل 200 نفر پذیرش می‌کرده ولی امسال به 150 نفر کاهش یابد. بنابراین تمام افرادی که فکر میکردند با رتبه‌های مشابه پارسال در این رشته قبول می‌شوند، دچار نقص اطلاعاتی شده اند

نرم افزارهای آنلاین و غیر آنلاین با توجه به زمان محدود انتخاب رشته که اغلب 3 تا 5 روز است و بلافاصله بعد از انتشار دفترچه مهلت انتخاب رشته شروع می‌شود، نرم افزارها هم بنا بر اطلاعات آماری گذشته انتخاب رشته را انجام میدهند. بنابراین باگ‌های نرم افزاری + در نظر گرفتن داده‌های گذشته = ریسک بالا در انتخاب رشته

مشاوره های غیر حضوری: متاسفانه مشاوران زیادی در سراسر کشور با انجام تبلیغات زیاد در سطح اینستاکرام و شبکه‎‌های اجتماعی و حتی با خرید اطلاعات تماس دانش آموزان آن ها را برای مشاوره استاد ایکس ترغیب و ثبت نام کرده ولی متاسفانه استاد ایکس وقت انتخاب رشته و حتی نظارت بر روی تعداد بیش از 40 داوطلب یعنی روری 10 انتخاب رشته را ندارد. بنابراین کار به نرم افزار یا دانشجویان و دستیاران محول می‌شود که نتیجه آن مشخص است.

انتخاب رشته تیمی و … : در این نوع از انتخاب رشته هم معمولا مشاور اصلی مجموعه از قدرت برند خود برای جذب استفاده کرده و کار را به دستیاران و مشاوران دیگر می‌سپارد و در آخر هم برای خالی نبودن عریضه، مهر تاییدی بر انتخاب دوستان می‌زند.

برخی از دوستان انتخاب رشته را فقط در قبولی داوطلب در یک رشته محل و دانشگاه می‌دانند که در اکثر مواقع این کار را هم به درستی نمی‌توانند انجام دهند. مشاور انتخاب رشته حرفه‌ای ابتدا روحیات، علاقه و استعداد دانش‌آموز را شناسایی و هدف او را می‌فهمد. مثلا هدف بسیاری از داوطلبان ورود به رشته مهندسی برق شریف پذیرش گرفتن از دانشگاه آمریکا و ادامه تحصیل تا مقطع دکترا در این دانشگاه‌ها است؛ هدف شخص دیگری ممکن است کسب درآمد باشد و رتبه او اجازه قبولی در برق شریف را می‌دهد؛ آیا دانشجویی که فقط به دنبال پیدا کردن پول است، بهتر نیست رشته ‌ای را انتخاب کند که با زحمت کمتر در دانشگاه وارد بازار کار شده و ثروتمند و ثروت ساز هم بشود!
متاسفانه در ایران، به علت سیستم غلط انتخاب رشته سال نهم، بسیاری از دانش آموزان با برگه هدایت تحصیلی و نمره علوم و ریاضی به رشته‌های ریاضی تجربی و انسانی وارد شده‌اند، که این مسئله در بسیاری موارد باعث بی انگیزگی و افت تحصیلی در دانش آموز می‌شود.

اعلام رتبه‌های کنکور 1403 و شروع انتخاب رشته از هفته اول شهریور

وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین طرحی برای ادغام رشته‌های دبیرستانی است تا داوطلبان در 18 سالگی که شخصیتشان شکل گرفت به دنبال رشته مناسب دانشگاهی بروند و در آزمون کنکور شرکت کنند. این موضوع که فعلا از کنکوری‌های 1403 گذشته است، مشاور انتخاب رشته حرفه‌ای با تسلط به قوانین و رشته‌های مقاطع بالاتر شما را به رشته‌هایی که در آن‌ها علاقه و استعداد دارید و موفق خواهید شد وارد میکند. به طور مثال اگر به رشته مهندسی برق، مکانیک، رباتیک و …. علاقمند بودید ولی در رشته تجربی دبیرستان را به پایان رسانده اید، بهترین رشته برای شما، بیوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، زیست فناوری است که بسته به علاقه خود در دانشگاه یکی را انتخاب و در آن تحصیل کنید.

مطلب آخر جمله از سان تزو استراتژیک بزرگ چینی

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا